Click me!!

Followers

All I'm going to do here is share. For all my dear frens... Enjoy reading!!!

Tuesday, October 7, 2008

Juz sharing

Dapat thiz mail from my fwen...Biasenyer...bile i dpt email 4ward2 nie...kdg2 mls nak baca sbb byk sgt....tp tetiba tebaca plak yg nie....maybe it's good utk sesape yg masih conpius the meaning of Cinta n Perkahwinan.....mari kita baca..he he he...actually ada mcm2 story disebalik cinta n perkahwinan nie...tp mail nie jd pilihan....


Makna cinta dan perkahwinan

Suatu ketika plato terlibat dalam perbincangan dengan gurunya….Plato bertanyakan makna cinta dan gurunya pn menjawab

“Masukla kedalam hutan, pilih dan ambillah satu ranting yang menurutmu paling baik, tetapi engkau harusla berjalan ke depan dan janganlah kembali kebelakang. Pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu, keluarlah dr hutan dgn ranting tersebut”.

Maka masukla Plato kedlm hutan dan keluarlah Plato tanpa sebarang ranting. Gurunya pn bertanya, maka jwb plato:

“Saya sebenarnya sudah menemui ranting yang bagus, tetapi saya berfikir barangkali ada ranting yang lebih baik. Tetapi selepas saya berjalan kedepan ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yang terbaik. Maka saya keluar tanpa membawa apa-apa”.

Guru berkata:
“Itulah cinta”

Lalu Plato bertanya apakan makna perkahwinan
Guru menjawab:
“Sama seperti ranting tadi, namun kali ini engkau harusla membawa satu pohon yang kau fikir paling baik dan bawalah keluar hutan”.

Maka masukla Plato kedalam hutan dan keluarla dengan membawa sepohon pokok yang tidak terlalu besar juga tidak terlalu indah.

Guru bertanya, maka Plato menjawab:
“Saya bertemu sepohon kayu yang tinggi dan indah…tetapi sy tidak dapat memotongnya dan pasti tidak dpt membawanya keluar dr hutan…akhirnya saya tinggalkan. Tetapi dalam perjalanan keluar hutan saya bertemu sepohon kayu yang tidak terlalu tinggi dan besar juga tidak buruk tetapi mampu utk saya membawanya. Saya berfikir mungkin sy tidak akan bertemu pohon seperti ini di depan nanti. Akhirnya saya pilih pohon ini dan bawanya bersama kerana sy rasa mampu untuk merawat dan menjaganya”.

Guru berkata:
“Itula makna Perkahwinan”

Waktu yang beredar kedepan yang tidak pernah tersimpan pada hari semalam, kelmarin atau bersemayam pada masa lalu kita.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Klik me!